Прилади організації дослідно-експериментальної діяльності дітей

Дослід №1. Сипучість речовини

Матеріал:
  • терези;
  • речовини - річковий пісок, сіль, цукор-пісок і рафінад, крейда;
  • прозорий посуд для сипучих речовин;
  • рідини - вода, чай, молоко;
  • збільшувальне скло.

Умови: робота з підгрупою до 10 дітей.
Проблемне запитання: У двох однакових банках цукор. Але в одній рафінад, а в іншій цукор-пісок. Чи порівну цукру в обох банках?

Припущення:
  • порівну, бо банки однакові;
  • більше там, де грудочками, бо вони більше;
  • більше там, де цукор-пісок.

Хід досліду:
/Files/images/l/а.jpg

Запропонуйте дітям висипати у дві окремі миски цукор з банок і зважити порожні банки. Переконайтеся, що вони за вагою однакові. Пересипте цукор назад - кожен вид у свою банку. Знову зважте. Банка з цукром-піском значно важча. Поміркуйте разом із дітьми, чому так. Ще раз розгляньте обидві банки. Як там розмістився цукор? Чи є проміжки між частинками? Сформулюйте припущення: сипучі речовини щільніше заповнюють банку, тому їх вміщується більше й банка важить більше. Перевірте припущення! Запропонуйте дітям дослідити сипучі речовини і визначити: з чого вони складаються; що між ними спільного, відмінного. Наголосіть на основній властивості всіх сипучих речовин— дрібний розмір та твердість часточок, з яких вони складаються. Щоб переконатися в цьому, запропонуйте дітям розглянути їх під лупою. Запитайте: сипучі речовини належать до рідин чи до твердих предметів? Щоб знайти відповідь на це запитання та переконатися в її правильності, запропонуйте дітям порівняти наявні рідини й сипучі речовини. Дослідіть їх усіма можливими способами, пересипте сипучі речовини в меншу посудину та визначте їхні властивості. Коли дослідження закінчено, дайте дітям по шматочку крейди й запропонуйте зробити її сипучою речовиною. Дайте дітям завдання визначити спільне й відмінне між рідинами та сипучими речовинами. Уважно вислухайте дитячі судження та зафіксуйте висновки. І насамкінець запропонуйте поміркувати: де можна застосувати нові знання? Ви здивуєтеся, скільки цікавих відповідей отримаєте від дітей.

Дослід 2. Розширення речовини при зануренні у воду

Матеріал:
  • миска з водою;
  • два однакові за всіма параметрами клаптики тканини;
  • ножиці;
  • кольоровий папір;
  • дві яскраві паперові квітки - одна з розгорнутими пелюстками, інша як бутон.

Умови: робота з підгрупою з 6 - 8 дітей.
Проблемне запитання: Чи можна розгорнути пелюстки квітки, не торкаючись її руками?

Припущення:
  • не можна;
  • можна, якщо взяти в руку якийсь предмет і торкатися квітки не рукою, а олівцем, паличкою тощо;
  • можна за допомогою води - це припущення пропонує вихователь.

Хід досліду:
Дозвольте дітям спробувати розгорнути олівцем пелюстки паперової квітки. Розгляньте її після низки спроб. І запропонуйте менш травматичний спосіб - за допомогою води. Для цього разом із дітьми пригадайте, як змінюється тканина, коли намокне. Згадайте мокру від дощу куртку, випрані мокрі й сухі панчохи, шкарпетки чи носовичок. Розгляньте два клаптики тканини й покладіть один із них у миску з водою. Дайте йому добре намокнути. Витягніть і порівняйте з такою ж, але сухою тканиною. Що змінилося? Виріжте з кольорового паперу декілька п’ятипелюсткових квіток. Усі пелюстки згорніть до центру так, щоб вони закрили серединки та було схоже на бутони нерозкритих квітів. Покладіть бутони на воду та зачекайте одну хвилину. На ваших очах квіти розкриють свої пелюстки. Витягніть їх із води та розгляньте.

Поміркуйте разом із дітьми: чому розкрилися квіти? Яка частина квітки намокла? Як це пов’язано з явищем, що ви спостерігали?
Міркування дітей вислухайте і прокоментуйте. Запропонуйте повторити дослід і поміркувати, кому він ще буде цікавий, кому стане у пригоді.

Дослід 3. Збереження тепла

Матеріал:
  • дві однакові пляшки з теплою водою (50 °C);
  • вата;
  • папір;
  • тканина;
  • шматки хутра;
  • кольорові маркери;
  • годинник.

Умови: робота з підгрупою до 10 дітей.
Проблемне запитання: Чому взимку люди одягають теплий одяг?

Припущення:
  • він зігріває;
  • зберігає тепло;
  • захищає від морозу.

Хід досліду:
/Files/images/l/ч.jpg

Візьміть у руки дві пляшки з теплою водою. Запропонуйте дітям уявити, що це люди. Можна навіть намалювати для цього на пляшках очі та усмішку. Хай діти доторкнуться, щоб пересвідчитися, що вода у пляшках тепла. Дозвольте дітям самостійно «закутати» одну пляшку в один із запропонованих матеріалів. Зафіксуйте час за годинником. Займіться іншими справами: почитайте казку, пограйте в різні ігри тощо. Через 5 -10 хвилин разом із дітьми визначте на дотик температуру пляшки, що не була закутана. Порівняйте її з тією, що «закутана». Повторіть дослід, загорнувши пляшку в інший матеріал. Зафіксуйте час за годинником. Через 5 -10 хвилин порівняйте теплоту двох пляшок.

Обговоріть результати досліду:
  • Що треба зробити, щоб вода в пляшці не охолоджувалася?
  • Як ви гадаєте, хутро нагріває пляшку чи лише допомагає не охолоджуватися?
  • Які ще матеріали зберігають тепло?
  • Як можна зберегти тепло свого тіла під час прогулянки?

Зробіть висновки. Разом із дітьми поміркуйте, як можна в побуті використати знання, набуті під час досліду.

Кiлькiсть переглядiв: 176