Перспективний план роботи на рік за напрямами екологічного виховання на старшу групу

ПЕРСПЕКТИВНЕ ПЛАНУВАННЯ ДЛЯ СТАРШОЇ ГРУПИ
ТЕМА МЕТА ІГРИ БЕСІДИ ТА СПОСТЕРЕЖЕННЯ РОБОТА З БАТЬКАМИ
Овочі та фрукти на нашому столі Узагальнити уявлення про овочі, фрукти, ягоди середньої смуги, уточнити умови зростання і дозрів. (родючість.земля, волога, світло, тепло.) Дати уявлення про користь природних вітамінів. -«Вгадай за описом.» Розповідь вихователя про сільськогосподарські роботи на селі. Розмова про овочі та фрукти
Хліб. Бесіда «Як виникає анімація» Розширювати уявлення про культурні злаки (пшениця, кукурудза, овес) -«У саду чи на городі». Мозковий штурм «Як виникає мультфільм». Хто створює мультфільм? Як це відбувається? Бесіда – «Праця людей на фермах», «Дівчинка, що настала на хліб»
ТЕМА МЕТА ІГРИ БЕСІДИ ТА СПОСТЕРЕЖЕННЯ РОБОТА З БАТЬКАМИ
Осінь ЖОВТЕНЬ Ознайомити із сезонними змінами у природі. Узагальнити та систематизувати уявлення про характерні ознаки осені. Привчати стежити погоду, пов'язувати спостереження з особистим досвідом, вести щоденник спостереження. Виховувати любов до рідної природи. -«Чудовий мішечок». "Третій зайвий", Розмова про осінь «Осінь, що про неї ти знаєш» Спостереження за змінами у природі Спостереження за станом погоди на ділянці -Спостереження за працею дорослих
Гриби та ягоди Закріплювати знання дітей про сезонні зміни у природі. Формувати уявлення про рослини лісу: гриби та ягоди. Розширювати уявлення про користь природних вітамінів для людини та тварин. «Що де росте?», Бесіда «Гриби їстівні та отруйні» "Як ми гриби шукали"
Перегляд відео «Секрети анімації» На початку заняття вихователь пропонує дітям розповісти про свої улюблені мультфільми. Відтак спонукає поміркувати, які мультфільми їм більше подобаються— лялькові чи мальовані; чорно-білі чи кольорові. За потреби вмикає для перегляду коротенькі фрагменти таких мультфільмів. Потім вихователь запрошує дітей переглянути мультфільм «Курчатко».Обговорення:Про що цей мультфільм? Як ви можете описати характер Курчатка? Хто був добрим до Курчатка, а хто— небезпечним? Як ви все це зрозуміли, якщо персонажі мультфільму не розмовляли? Після обговорення вихователь демонструє дітям фрагмент мультфільму «Фіксики» і пропонує порівняти його із фрагментом анімації про Курчатка. У чому різниця? Вихователь пояснює дітям, що всі мультфільми— це анімація, тобто «оживлення» персонажів. Але з огляду на те, як із чого створені персонажі, анімація буває різна— мальована, пластилінова, лялькова, відтворена на піску або за допомогою тіней. Мозковий штурм «Як виникає мультфільм». Хто створює мультфільм? Як це відбувається? Розповідь вихователя про те, хто і як створює мультфільми. Створення анімації або мультфільму— тривалий процес, до якого залучають різних фахівців. Спочатку вигадують ідею. Потімсценаристрозписує сюжет і дії персонажів у сценарії. Далі до справи беретьсярежисер. Він продумує кожну сцену: де і як будуть розміщені персонажі, що вони робитимуть у кадрі. Режисеру допомагаютьхудожники-мультиплікатори, які малюють кожен кадр. Спочатку роблять чернетку на папері, потім переносять усе вкомп’ютер. Після цьогозвукорежисеріакториозвучують персонажів. Насамкінецьвідеомонтажерзводить усі зображення йзвуки в одне відео. Створення асоціативної карти.Вихователь пропонує дітям дібрати картинки із зображенням людей, які працюють над анімацією, і розмістити їх на аркуші в ряд. Потім над кожним фахівцем намалювати або прикріпити символ, який позначатиме той етап роботи, за який він відповідає. Перегляд відео. Вихователь розповідає дітям, що будь-хто за бажанням може створити мультфільм і на підтвердження цього пропонує переглянути відео «Секрети анімації». У ньому йдеться про те, як школярі навчаються самостійно створювати пластилінову анімацію.Обговорення:Про що ви дізналися? Як гадаєте, чи легко створити такий мультфільм? Що для цього потрібно? Ави хотіли б цього навчитися?
ТЕМА МЕТА ІГРИ БЕСІДИ ТА СПОСТЕРЕЖЕННЯ РОБОТА З БАТЬКАМИ
ЛИСТОПАД Дерева та чагарники Закріпити знання дітей про дерева, виховувати дбайливе ставлення до рідної природи. Розширити уявлення дітей про різноманіття форм та кольору листя різних дерев. Д/і "Відгадай і покажи", "З якого дерева листок", "Дерево - кущ" "Наряди дерево по порі року", "Що тут зайве?" «На чому що росте? «Дерева та листя» «Чиї дітки». Наблюдения за деревьями на участке
Пізня осінь. Перелітні та зимуючі птахи. Дати дітям уявлення про птахів (зовнішній вигляд, місце існування, їх різноманітність; вчити ділити на перелітних та зимуючих на основі зв'язку між характером корму та способом його добування. д/ігри "Четвертий зайвий", "Збери картинку", "Частина - ціле". Сюжетно – рольові ігри: «Сім'я», «Зоопарк». «Прогулянка до лісу». Спостереження за птахами Розмова «Про тих, хто вміє літати». Розмова на тему «Що ми знаємо про птахів»,
Серіяігор «У анімаційнійстудії». Вихователь повертає увагу дітей до створеної асоціативної карти і пропонує спробувати себе в ролі різних фахівців, які працюють над мультфільмом. Уяви й розкажи. Діти перевтілюються усценаристів. Вихователь спонукає їх пригадати мультфільм про Курчатка. Відтак вигадати, які ще пригоди могли зним трапитися. Наприклад: Курчатко йде до школи; Курчатко хоче навчитися плавати; Курчатко рятує синичку; Курчатко знаходить собі друга тощо. Озвуч. Вихователь пропонує дітям спробувати озвучити кілька фрагментів мультфільму про Курчатка. Але перед цим вони мають повправлятися відтворювати голосом різні емоції. Для цього вихователь показує їм по черзі картинки із зображенням мультперсонажів у різному настрої. Діти мають описати емоцію й озвучити, як міг би говорити цей персонаж. Намалюй. Вихователь об’єднує дітей угрупи і пропонує кожній з них узяти в роботу одну з ідей, яку вони вигадали, коли були сценаристами, і намалювати до неї кілька кадрів: що за чим відбуватиметься. Для цього кожна група має паперову стрічку, розділену на три кадри. У кожному з них потрібно зобразити фрагмент історії. Після завершення роботи кожна група презентує свою історію. Наприкінці занять вихователь запрошує дітей пригадати, що вони робили протягом дня, що нового дізналися про улюблені мультфільми. Чи хотіли б вони самі створювати мультфільми? Про що можна розповісти за допомогою анімації? У який спосіб можна передати почуття, стан персонажів в анімації?
ТЕМА МЕТА ІГРИ БЕСІДИ ТА СПОСТЕРЕЖЕННЯ РОБОТА З БАТЬКАМИ
Дикі тварини та їхні дитинчата Знайомити з звичками диких тварин та умовами їхнього життя. Дати елементарні відомості про взаємозв'язок тварин із середовищем проживання, уточнювати назви дитинчат диких тварин. Розмова про те, як готуються тварини до зими «Де живе ведмідь» 1. «Хто живе у лісі?».
Зима. Вчити бачити та описувати красу зимового пейзажу. Розширити словниковий запас (завірюха, хуртовина, кучугура). Знайомити із народними прикметами зими. Зверніть увагу на характерні ознаки зими. Тривалість світлового дня. Розширити уявлення дітей про властивості води, снігу та льоду. Вчити встановлювати елементарні причинно-наслідкові зв'язки: сніг у теплі тане та перетворюється на воду; на морозі вода замерзає і перетворюється на лід Сюжетно-рольові ігри: "Ветеринарна клініка", "Зоопарк", Рухливі ігри: Бездомний заєць», «Вовк та зайці», Дидактичні ігри: «Одягнемо Машу та Сашу на прогулянку», «Зимові забави», «Зима, це добре чи погано?», «Ігри взимку». «Чотири пори року» П/гра «Хто далі кине сніжок», «Сніжинки та вітер», «Снігова баба». Розмова «Зимові прикмети» Спостереження за змінами у неживій природі Розмова «Правила безпеки взимку»
Вчимосясприймати й передаватиінформацію На початку заняття вихователь пропонує дітям уявити, ніби вони надягли навушники й не можуть почути, про що він говорить. Тож мають зрозуміти, чого педагог хоче, орієнтуючись на міміку й жести. Вихователь може спробувати донести до дітей такі повідомлення: «Мені дуже спекотно. Відкрийте вікно»; «Мені подобається слухати музику й танцювати»; «Я впала й забила ногу. Подайте стільчик, щоб сісти»; «Дуже хочу з’їсти яєшню з ковбаскою». Діти мають здогадатися, про що йдеться, й озвучити бажання/прохання педагога.Після завершення вправи вихователь спонукає дітей обговорити, що саме допомогло їм зрозуміти суть звернення. Відтак пропонує пригадати мультфільм «Курчатко», який вони переглянули на попередньому занятті. Пояснює, що подекуди, аби зрозуміти співрозмовника чи сюжет анімації, слова не потрібні. Перегляд однієї із серій мультсеріалу «Тварини рятують планету»(серія6 «Англія»). Білий ведмідь та енергозберігаючі лампи, восьминіг та плпстикові пакети, бегемот та економія води та інше. Вихователь підводить дітей до висновку, що жести й міміка персонажів, декорації, які їх оточують, часто можуть розповісти багато інформації. Дослідна вправа «Зрозумій мене».Діти об’єднуються в невеликі групи. Завдання кожної з них— показати за допомогою жестів, міміки, рухів фрагмент мультфільму, щоб глядачі здогадалися, яка саме це сцена. Для цього діти в кожній групі мають обговорити й домовитися, що саме вони показуватимуть, хто й що робитиме. Бажано запропонувати дітям показувати той самий відомий усім мультик, але різні фрагменти. Пантомімічна гра «Що це?».Вихователь розповідає дітям про жанр пластилінової анімації. При цьому пояснює: щоб створити один кадр художнику потрібно зафіксувати зліплених з пластиліну персонажів у певній позі.
ТЕМА МЕТА ІГРИ БЕСІДИ ТА СПОСТЕРЕЖЕННЯ
СІЧЕНЬ Домашні тварини та їхні дитинчата. Ознайомити з свійськими тваринами (корова, коза, кінь тощо., закріплювати назви свійських тварин та його дитинчат. Дидактичні ігри: «У гості до бабусі Аріні», «Що вміють робити звірі?», «Упорядкування та відгадування загадок». Сюжетно-рольові ігри: «Ветеринарна клініка», «У Зайчика день народження». Рухливі ігри: Жадібний кіт, Бездомний заєць, Конячки. "Пастух та стадо"
«Чисте повітря та вода багатство нашої країни» Дати уявлення про планету Земля, атмосферу; розширити знання про роль води (чиста вода, джерела - це безцінний дар природи), повітря (чисте повітря необхідне для здоров'я людини), сонця для життя людини. Виховання дбайливого ставлення до природних ресурсів. . Р/і «Струмок» Розмови: -Кому потрібна вода? -Як берегти воду? Розмова «Навіщо нам потрібне повітря?» Надування мильних бульбашок Розповідь про значення чистого повітря життя людей Фарбування води (порівняння чистої та брудної води Гра "Як бурулька перетворилася на воду")
Чогонавчаютьмультфільми Вихователь пропонує дітям стати кружка й від імені будь-якого мультиплікаційного персонажа привітатися з друзями. Відтак розповісти трішки про себе: це позитивний чи негативний персонаж, із якого він мультфільму, про що цей мультфільм тощо. Діти висловлюються по черзі. Мозковийштурм «Навіщо потрібні мультфільми?». Чому ви дивитеся мультфільми? Як часто це робите? Які мультфільми ваші улюблені? Чи можете ви сказати, що вони чогось вас навчають? Чого саме? Бесіда«Анімація як засібспілкування».Вихователь запрошує дітей сісти кружка й поміркувати, чи може анімація— мультфільм або тематичне відео— повідомляти нам якусь важливу інформацію, спонукати про щось замислитися. Відтак пропонує пригадати, які вони знають жанри мультфільмів й обговорити, про що ці мультфільми «розповідають».(Пригодницькі, комедійні, про природу, навчальні тощо.)Вихователь підводить дітей до висновку, що кожен мультфільм— це спосіб дізнатися щось нове або навіть чогось навчитися. Дидактична вправа «Про щомультфільм».Спочатку вихователь пропонує дітям пригадати, чи знають вони мультфільми, у яких ідеться про справжню дружбу, міцну родину, лунає заклик берегти природу. Потім вихователь розкладає на столі картинки-кадри із різних відомих дітям мультфільмів («Свинка Пеппа», «Фіксики», «Король Лев», «Щенячий патруль» тощо.) Він спонукає вихованців розглянути їх і розповісти, чого вони можуть нас навчити. Вправа-роздум «Добре й погано».Обговорення:Чи є якісь мультфільми, які вам забороняють дивитися батьки? Чому? Як гадаєте, які мультики дітям дивитися не варто? Педагог підводить дітей до висновку, що не всі мультфільми корисні. Вихователь пропонує дітям уявити, що молодший братик чи сестричка попросили увімкнути їм мультфільм, де є злі, жорстокі й потворні персонажі, сцени насилля. Він спонукає дітей поміркувати й розповісти, як вони переконували б малюка, що такий мультфільм дивитися не варто. Перегляд мультфільму «Подарунок».Вихователь пропонує дітям переглянути короткометражну анімацію про хлопчика й песика.Обговорення:Про що цей мультфільм? Хто— головні персонажі? Як гадаєте, що усвідомив хлопчик? Чого навчає нас цей мультфільм?
ТЕМА МЕТА ІГРИ БЕСІДИ ТА СПОСТЕРЕЖЕННЯ РОБОТА З БАТЬКАМИ
ЛЮТИЙ Річкові та акваріумні риби. Світ океану. Розширювати уявлення: - про риби, місце проживання їх; «Кому потрібна вода» Дидактична гра «Чим схожі? Чим відрізняються". Гра "Ми веселі рибки" «Водоєм та його мешканці»
Кімнатні рослини. Розширювати та уточнювати уявлення про кімнатні рослини. Закріплювати уявлення про те, що для росту рослин потрібні світло, волога, тепло, ґрунтове харчування. Продовжувати знайомити з особливостями зовнішньої будови рослин, з різноманітністю листя, стебел та квіток, з деякими способами вегетативного розмноження (черешки, листя, вуса). Виховувати бажання доглядати рослини. Вчити бачити їхню красу. Сюжетно-рольова гра «Квітковий магазин». Дидактичні ігри «Садівник», Вгадай рослину», Назвіть рослину». Дидактичні ігри "Живі картинки", "Опиши, я відгадаю" Розмова "Для чого вирощують кімн. квіти?" - бесіда про кімнатні рослини; "Як живуть кімнатні рослини". - Розмова про будову рослин -Розмова про догляд за кімнатними рослинами
Готуємосястворюватианімацію Вихователь пропонує дітям позмагатися, хто з них найліпше знає мультфільми. Діти об’єднуються в кілька команд. Відтак гравці в кожній команді вигадують і ставлять суперникам запитання за сюжетом улюблених мультфільмів. Команда, яка першою правильно відповіла, отримує фішку. Якщо дітям складно самостійно формулювати запитання, їм допомагає вихователь. А щоб показати приклад, він може й сам поставити командам кілька запитань. Коли гра завершується, суперники рахують отримані фішки й визначають команду-переможця. Зорієнтувати дітей допоможуть і картинки-кадри з мультфільмів, які можна розмістити на стінах у груповому приміщенні. Вихователь пропонує дітям спробувати навчитися самостійно створювати анімацію.
ТЕМА МЕТА ІГРИ БЕСІДИ ТА СПОСТЕРЕЖЕННЯ
БЕРЕЗЕНЬ Людина. Частини тіла. Продовження знайомства з частинами тіла та органами почуттів людини. Виховання потреби у дотриманні, споживанні овочів та фруктів, інших корисних продуктів. Розвиток уміння розрізняти і називати органи почуттів (очі, рот, ніс, вуха), формування ставлення до їх ролі у організмі й у тому, як їх берегти і доглядати їх. Формування уявлень про корисну та шкідливу їжу; про овочі та фрукти, молочні продукти корисні для здоров'я людини Дидактичні ігри: "Продукти корисні і не дуже корисні", "Добре - погано", "Смачний обід", "Що з чого". Сюжетно-рольові ігри: «Кафе», «Готуємо святковий обід», «Пригощаємо гостей», «Лікарня». Розмова: «Предмети особистої гігієни, як ними користуватися?», «Якщо хочеш бути здоровий загартуйся», «Коли я їм глухий і німий». Проблемні питання та ситуації: «Що буде, якщо ми не митимемо руки». Розмова про потреби людини Розповідь про шкідливі звички
Весна. Вчити називати характерні ознаки весни, встановлювати зв'язок між змінами температури повітря та станом води. Помічати красу природи, що прокидається. Продовжувати вчити встановлювати найпростіші причинно-наслідкові зв'язки, аналіз погоди з наступними відмітками в календарі природи. «Магазин», «Квіти» Спостереження за сонцем, хмарами Розмова «Куди пішов сніговик?» «Перші проталинки» «На нашій вулиці весна» Спостереження за гілками, поставленими у воду Розмова «Як посварилися березень та лютий»
Камера! Мотор! Знімаємо пластиліновий мультфільм Розповідь вихователя про види анімації. Вихователь показує дітям ляльок, пластилінові фігурки, паперові силуети, світловий стіл з піском, Lego-фігурки. При цьому розповідає, що анімація буває лялькова, пластилінова, піскова (сипка), тіньова, із деталей конструктора Lego тощо. Щоб унаочнити інформацію для дітей, демонструє фрагменти різних мультфільмів або роздруковані картинки-кадри. Вихователь: «Щоб змусити персонажа на екрані рухатися, режисер постійно змінює його положення. І кожну, навіть найдрібнішу, зміну фотографує. Потім збирає фото в одну стрічку й монтує відео. Це називається покадрова анімація». Рухливагра «Уповільненийрух».Діти стають на килимку в шаховому порядку. Вихователь на деякій відстані встановлює штатив із фотоапаратом або телефоном. Відтак пропонує дітям виконати кілька рухів. Наприклад, підняти прямі руки вгору, потім, розводячи в сторони, трішки опустити, потім ще трішки й так, поки не опустять зовсім. Так само можна зробити крок у бік і назад. Кожен дитячий рух вихователь фіксує на фото. А відтак на комп’ютері швидко «переклікує» фото, показуючи дітям, як змінювалися їхні рухи. Пояснює, що за таким самим принципом створюють і анімацію. Мозковий штурм «Секретианімації».Вихователь спонукає дітей помалювати пальчиками по піску; розглянути персонажів, що притаманні різним видам анімації.Обговорення:Як гадаєте, як можна змінювати кадри в пісковій анімації? Що потрібно зробити, щоб перейти від одного сюжету до іншого? Чим відрізняються пластилінові персонажі від паперових силуетів чи Lego-фігурок? Групова робота «Режисери».Діти об’єднуються у групи. Кожна обирає собі якийсь вид анімації, наприклад, піскова, пластилінова, Lego, і вправляється фотографувати персонажів у русі. Кілька дітей змінюють положення персонажів, а хтось один фотографує. Спільнатворчадіяльність «Підготовка до зйомок».Вихователь пропонує дітям вигадати історію на тему «Великий переляк». Для цього залучає їх до мозкового штурму.Обговорення:Хто може бути персонажами такого мультика? (Бажано обрати 2—3-охперсонажів.) Де відбуватимуться події? Хтой чого налякався? Хто прийшов головномуперсонажу на допомогу? Чим закінчилася історія? Нумо створимо за змістом цієї історії пластиліновий мультфільм! Діти об’єднуються в кілька груп: одні— виліплюють персонажів, інші— створюють декорації. Зйомки й монтаж мультфільму діти разом з вихователем проводять протягом тижня після заняття.
ТЕМА МЕТА ІГРИ БЕСІДИ ТА СПОСТЕРЕЖЕННЯ РОБОТА З БАТЬКАМИ
КВІТЕНЬ Город на вікні Викликати у дітей пізнавальний інтерес до вирощування цибулі; вчити створювати ситуацію досвіду; розвивати спостережливість - вміння помічати зміни в рості рослин, пов'язувати ці зміни з умовами, в яких вони знаходяться; вчити пов'язувати причину та слідство, правильно будувати судження та робити висновки; закріплювати вміння правильно відбивати спостереження у малюнках. Розширювати уявлення дітей про умови, необхідні зростання і розвитку рослини (грунт, волога, тепло і світло). Дати елементарні уявлення про природні вітаміни. Формувати трудові вміння та навички. Дидактична гра «Растет, цвіте та зріє» У гонитві за світлом. (О.В.Дибіна «Незвідане поруч» стор. 55, 57, 62.) Розмова «З чого можна виростити рослину?» Посадка та циклічні спостереження за зростанням цибулі (за двома ознаками). * (Перший тиждень місяця) Дослідно-експериментальна діяльність за зростанням цибулі. (С.Н.Миколаєва «Методика екологічного виховання у дитсадку» -лютий, старша група); Горькова-90. Досвід по ознайомленню з потребами рослин (світло, тепло, волога, ґрунтове харчування) Бесіда: «Діти й телевізор: як батькам регулювати цю дружбу?»
Квіти Вчити розрізняти і називати садові та дикорослі рослини, класифікувати їх за фарбуванням, будовою, запахом. Переконувати дітей у необхідності доглядати рослини. Виховувати естетичні почуття. гра - бесіда про квіти "Відгадай, де я виріс?" "Збери букет" "Дізнайся рослина" "Як розвивається рослина" Розмова "Моя улюблена квітка" «Лісова аптека» «Чим небезпечні отруйні рослини»
Роздуми (рефлексія), створення персонажів, декорацій. Зйомка мультфільму.
ТЕМА МЕТА ІГРИ БЕСІДИ ТА СПОСТЕРЕЖЕННЯ РОБОТА З БАТЬКАМИ
ТРАВЕНЬ Комахи. Комахи Розширити знання про різноманіття комах. Вчити розрізняти на вигляд і правильно називати метеликів (капустянка, павиче око, жуків (боже корівка, знаходити відмінності у зовнішньому вигляді метелика і жука). Формувати узагальнюючі поняття «комахи». «Літає-не літає». «Четвертий зайвий» Спостереження за комахами на ділянці.
Літо. Закріплювати назву літніх місяців, називати їх послідовно. Продовжувати знайомити з народними прикметами. Підвести до розуміння того, що для зміцнення здоров'я влітку можна купатися, ходити босоніж, грітися на сонечку. Вчити відображати враження, отримані від спілкування з природою, розповіді, малюнках, іграх. Ознайомити із днем літнього сонцестояння – 22 червня. «Бує чи ні», «Струмок» «Що де росте» Спостереження за комахами, рослинами, хмарами, сонцем
Демонстрація мультфільму. Наприкінці заняття вихователь запрошує дітей обмінятися враженнями.Обговорення:Що нового ви дізналися про анімацію? Що найбільше вам сподобалося робити? Чи цікаво вам створювати мультфільми власноруч, працювати з фотоапаратом? Що ви розкажете своїм рідним?
Кiлькiсть переглядiв: 53